hjem

hw

digg

te

lenker

< 2022 >

 

 


 

digg

 

2022

2021

2020

digg fra 2010s

2019

 

2018

 

2017

2016

 

2015

2014

 

2013

2012

 

2011

2010

 

digg fra 2000s

 

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

digg fra det 20. århundre

musikk | konserter | filmer | serier | ellers | retro

MUSIKK

2022 ble kanskje året en hadde ventet på lenge – at nå var det slutt på den nye, gode musikken. Få gamle favoritter kom med ny musikk og av de var det få som leverte. Noen finnes på lista, men Belle and Sebastian er ganske kjedelige i 2022. Taylor Swift var nok bare et blaff – eller igjen et bevis på at det var Aaron Dessner som var den som klarte å få ut gull av henne. Nick Cave ga bare ut salmer. Nei, det var rett og slett ikke mulig å finne en skive som forsvarte tittelen som årets album så denne står tom. Så får en heller nevne det som var ganske bra dette året.

ÅRETS ALBUM
Ingen som gjorde seg fortjent til denne tittelen i år

HEDERLIG OMTALE TIL …

Dragon New Warm Mountain I Believe in You – Big Thief
Nytt spennende bekjentskap i Adrienne Lenker og hennes kompanjonger. Tidvis helt nydelig vakkert, andre ganger litt weird, men også interessant. Mye fint blant ikke mindre enn 20 låter.

Cruel Country – Wilco
Denne ville kanskje vært et trygt valg som årets album, men det er noe som mangler. Det burde jo egentlig vært perfekt – Wilco med sin solide besetning går tilbake til countryrøttene. Uansett unødvendig å klemme inn 21 spor når halvparten er ganske forglemmelige. Resten er jo fint, men egentlig litt kjedelig.

This is a Photograph – Kevin Morby
Her var det endelig mye som stemte. Mr Morby har vært og snust på topplistene de siste årene, men aldri tatt helt steget opp før i år. Denne er skikkelig fin til tider. Fengende. Og fantastisk vakker i duetten Bittersweet, TN. Spennende å sett karen live også.

Big Time – Angel Olsen
Fine melodier, lekkert arrangert, stemningsfullt, nikker nesten på PJ Harvey på «Go Home» før det dukker opp noen fengende countrystrofer. Overraskende fint, dette.

Lucifer on the Sofa – Spoon
bevisstheten siden nydelige ga ga ga … Men aldri blodfan. Imidlertid en nydelig, liten skive med fengende riff og gode melodier. 10 låter uten for mye mikkmakk er helt fint, det.

Zeit – Rammstein
Dette låter unektelig som Rammstein og er like teit og harry som det er tøft og fengende. Selv om lite slår sceneshowet, er det faktisk ganske underholdende på plate også.

Autofiction – Suede
Godt hjulpet av den herlige Øya-konserten står sisteskiva rimelig godt på egne bein. Åpningslåta She Still Leads me on gled jo perfekt inn i settet blant 90-tallsklassikerne og her er det lite tull og tøys, kun poengtert og god Suede-rock. Det er jo som om 20 år ikke har skjedd.

REALITY – Bill Callahan
Nærmest fast inventar på denne lista og også årets bidrag glir greit i øregangene.

Blue Rev – Alvvays
Deilig powerpop fra Canada kan også være fint.

BESTE NORSKE

Omar Sheriff – Karpe
Ikke tvil om at det var denne som en hørte mest på av norsk musikk i løpet av året selv om 6 låter kanskje er litt lite for å kalle et album. Gutta slutter aldri å imponere og klarer å ta musikken fremover på mange måter. Skulle gjerne hatt med en konsert eller to her også.

 

KONSERTER

Der, ja! Da var vi tilbake – som om det var 2019 igjen.

1.   Nick Cave and the Bad Seeds                         Øyafestivalen, Amfiet        11.august
Forventningene til denne kvelden overgikk det meste. To lange år nesten uten konserter, to avlyste konserter i Spektrum etter å ha skuslet bort muligheten i 2017. Men nå var altså Nick Cave tilbake og rapportene fra Europaturneen bar bud om en 64-åring i full form med utløp for konsertabstinenser. Rammen var perfekt – nydelig sommervær i Oslo. Fine konserter tidligere på dagen. Perfekt planlagt med nydelig utsikt midt foran scenen. Minuttene tikket ned og The Bad Seeds entret scenen med et smell. Midt blant dem, Mr Cave, som freste ut en spyttklyse og hoppet fram til scenekanten for å bli der det meste av kvelden: Get ready for love! Og veldig mange andre følelser. Nick Cave live er den perfekte liveartist med sitt intense scenenærvær der han henger over kanten og smelter i ett med publikum. Det låter i tillegg helt fabelaktig. Konserten blir helt perfekt – vekslende mellom heftig Bad Seeds-rock før det kommer et vidunderlig pusterom der Cave setter seg ved pianoet og transcenderer i tre låter som bringer tårer til øyne og varme i hjertet. Før det smeller igjen med et herlig crescendo fram mot ekstranummerne. Det er ingen tvil om at Nick Cave er tidenes liveartist – like hypontiserende som da jeg ble forført for første gang 25 år tidligere og året før der jeg først merket hans unike karisma i Bendiksbukta. Bare nå er han enda bedre og har ingen grunn til å stoppe. Hey – Paul McCartney og Bob Dylan er over 80 og lager ennå legendariske konserter.

2.   Rammstein                                       Bjerke travbane            24.juli
Denne kom jammen litt på sparket. Fortsatt irritert over å ikke fått med seg det største livebandet for tida på Ullevål for noen år tilbake der det var full yatzy med seksere. Granåsenkonsertene ble heldigvis flyttet sørover til hovedstaden, men ble like kjapt utsolgt. Men så var det en sommerdag jeg sveipet gjennom Insta der det plutselig dukket opp ledige billetter til Rammstein i Oslo. What? Sikkert en scam, tenkte jeg, men jammen så det ut som Ticketmaster og jommen var det mulig å kjøpe billetter? Kanskje en svartebørsforebyggende greie. Så da ble det billetter til far (og sønn, for å lære litt tysk) og Oslotur. Det ble så fett og stort og varmt som forventet for tyskerne sparer ikke på noe, i hvert fall ikke pyro. Sabla fet kveld med fengende riff, mye flammer og nydelig regissert show. Større blir det vel ikke.

3.   Suede                                       Øyafestivalen, Sirkus               12. august
Hmm, headliner Florence eller Brett og Suede? Til slutt var det vel egentlig ikke noe å tenke på og takk hvasomhelst for det! For en fest i teltet på tampen av denne Øyafredagen! Forrige Suede-konsert var vel på Roskilde ’99 og det var veldig trivelig mener jeg. Siden den gang har bandet hatt en lang pause før 3-4 «comeback»-album siste 10 årene. Hvordan hadde så årene fart med britene? Veldig bra, faktisk! Brett Anderson verken så eller hørtes en dag eldre ut enn forrige gang der han danser ut på scenen med den helt nydelige nylåta She Still Leads Me On før herlige kjente toner dominerer den intense timen bandet leverer. Setlista er tungt dominert av 90-tallslåter og sånt liker man. «Det er jo ikke et menneske under 40 her, jo» var kommentaren som møtte meg på vei inn i teltet, men slikt blir det faktisk fest av! Til og med herlige Everything will flow dukket opp. Fantastisk fin nostalgitripp og det kan vi like.

4.   The National                              Loaded, Kontraskjæret             9.juni
For en herlig forsommerdag. Permisjon med hospitering i Bærum. Deretter rett til byen, kort vors og rett til Kontraskjæret – ikke det mest idylliske festivalområdet, men sabla sentralt i hvert fall. Og ganske intimt. Rakk kun to låter av support Sharon van Etten, men hovedattraksjonen skuffet (nesten) ikke. Solid er vel ordet, ikke veldig spennende, men ufattelig trivelig. Matt Berninger er blitt litt slappere med årene, men synger fortsatt utmerket. Ganske god setlsite, men fanden heller – ett lite ekstranummer går vel an, til og med på festival. Vanderly hadde passet perfekt på slutten der. Nuvel. En veldig hyggelig kveld.

5.   Michael Kiwanuka                        Øyafestivalen, Amfiet              11.august
Det låter så smooth og nydelig – helt perfekt soundtrack til en fantastisk sommerdag i hovedstaden. Funky, fint og tidvis fengende.

6.   Remi Wolf                                  Øyafestivalen, Hagen               12.august
Årets overraskelse og ny kjenning. Fabelaktig funky opptreden.

7.   Dagny                                       Øyafestivalen, Amfiet              12.august
Fengende flott sommerpop funka utmerket foran et fullsatt amfi.

8.   Jarv Is…                                     Øyafestivalen, Vindfruen  11.august
Fabelaktig artist, men ikke like fabelaktige låter. Gudbedre en ny reunion av Pulp hadde vært moro.

9.   Fountains DC                              Øyafestivalen, Vindfruen  11.august
Nokså hypet, men var i utgangspunktet litt skeptisk om dette var rett låtmateriale for en god konsert. Fasit: Det var det ikke. Kunne ikke annet enn å sammenlikne dette med hyperenergien som Idles leverte samme sted tre år tidligere. Dette ble stort sett slapt.

10.              Bright Eyes                         Øyafestivalen, Vindfruen  12. august
Band og artist fortsetter å skuffe på scenen. Bright Eyes er best på plate og sånn er det. Merkelig setliste der Poison Oak var et hederlig lyspunkt. Resten ble dessverre ganske middelmådig.

FILMER

Omfatter filmer HW har sett i år og har gått på norske kinoer eller sluppet på strømmetjenester i år 20. OBS! Tallene foran tittelen er ikke plassering, men derimot antall poeng på IMDBs skala (1-10 med 10 som best).

9       Everything Everywhere All At Once
         Verdens verste menneske
8       Licorice Pizza
         The Batman
         Glass Onion – A Knives Out Story
         Spider-Man: No Way Home
         Thor: Love and Thunder



Å her var det mye å ta av. Tror jammen jeg skriver litt opp alt jeg så av serier dette året. Det ble en del, gitt.

ÅRETS BESTE SERIE
Severance  [Apple Tv+]
Her klaffer det meste i denne herlige miks mellom sci-fi, thriller og litt arbeidsplasskomedie. I bun er et ekstremt fascinerende tankeeksperiment der man splitter hjernen mellom jobb og fritid. Kanskje noe for dem som ikke klarer å legge fra seg jobben på privaten. Legg på en spennende historie, med nærmest Lynchsk mystikk og absurditeter, nydelige skuespillere, stødig regi så har du årets beste serie der vi virkelig ser fram til neste sesong.

ÅRETS BESTE NYKOMMER
House of the Dragon -sesong 1 [HBO Max]
Forventingene til mer drama fra Westeros var ikke veldig høye den første tiden etter GoT fadet ut i 2019. Men etter noen herlige gjensyn, ble man påminnet om du verden så bra det var lenge. Og nå var til og med GRRM selv med som serieskaper. Varmet opp med Fire&Blood som sommerens lektyre. Dette kunne bli riktig fint, dette. Fint ble det. Sabla fint til og med! Dette var serien som gjorde at man faktisk gledet seg til mandagene denne høsten. Selv om GOT-temaet ikke lenger bringer fram frysninger, spilte serien på det meste av følelser. Og med nydelige skuespillere, fabelaktig scenografi, helt kurant CGI og feiende flott manus, ble hver mandag en fryd og glede. Prequels kan jommen funke det!

ANDRE GODE NYKOMMERE
The Bear – sesong 1 [Disney+]

Mye bråk, kjeft, banning og stress, men også særdeles severdig. Fascinerende innblikk i restaurantbransjen ispedd alskens andre livsutfordringer.

Pachinko – sesong 1 [Apple Tv+]
Det er herlig å få underholdning mikset med en interessant historietime. Japans annektering av Korea var noe vi ikke lærte om på skolen og det var fascinerende å følge Sunja gjennom hele det forrige århundre i en svært rørende, vakker og engasjerende historie som heldigvis får sin sesong 2.

Andor  - sesong 1 [Disney+]
Årets beste Star Wars-serie, utvilsomt. Dette er SW-universet sett fra bakken, hos de vanlige menneskene som lever under Imperiets fascistiske styre og som gjør opprør mot det. Kvalitet i alle ledd, nydelige locations og både spennende, rørende og mer til.

ÅRETS BESTE NYSESONGER (og hype)
Stranger Things – sesong 4 [Netflix]
Endelig sesong 4 av serien som ble en korona-favoritt, spesielt sesong 1. Her er mye som tar oss litt tilbake til den sesongen og litt mindre corny enn sesong 3 for eksempel. Vi er kommet til 1986, og det er jo et år som denne karen husker litt av – i hvert fall musikken. Og serien er ekstremt god på å fange tidsånden og ikke minst få inn en herlig ny figur som er erketypen av puddelrocker fra 80-tallet – Eddie Munson var fantastisk. Det ble en lang sesong, men aldri langdrygt. Fortsatt perfekt miks av mystikk, drama, thriller og litt lett grøss. Enda en sesong å se fram til.

ANDRE TILBAKEVENDENDE SERIER
The Boys – sesong 3 [Amazon Prime]
Fortsatt herlig fengende, enda litt mer gørr og graps. Sup’s som moses, knuses, sprenges og det som verre er. Høydepunktet ble rett og slett elleville Herogasm. Wicked.

Westworld – sesong 4 [HBO Max]
Joy og Nolan prøver, men får det dessverre ikke helt til. Premissene er til stede, filosofien om hva som gjør oss til et menneske og hva som som skal til for å kalle en robot et individ er fascinerende. Men serien er tidvis knallfengende og interessant, før det faller sammen igjen mot slutten. Etter hvert fikk vi også vite at det ikke blir en femte og siste sesong og det var vel egentlig like greit. 

Sex Education – sesong 3 [Netflix]
Nytt skoleår, ny rektor, nye utfordringer, nye non-binære rollefigurer. Serien henger i hvert fall med i tiden og er fortsatt god underholdning, men blir ikke veldig skarp. Litt typisk Netflix egentlig. Fortsatt mye godt skuespill, nydelig foto og imponerende budsjett på skoleforestillingene.

ÅRETS BESTE MINISERIE
Riget Exodus [Viaplay]
Er vel lov å kalle dette en miniserie, selv om dette egentlig er episode 9-13 og Riget. Men føler de tre delene er tre individuelle filmer nærmest. Jeg husker var helt blåst overende av Riget I der jeg så den på filmklubben i Storsalen på Samfundet i Trondheim 20 år tidligere. Etter mange år fant jeg til slutt Riget II på DVD og opplevelsen ble nærmest komplett. Mer av dette vil vi absolutt ha. Det er en herlig miks av Lynchsk mystikk, litt horror, mye humor og herlige spark til egen profesjon. Hadde de bare droppet det evinnelige håndholdt kameraet som fremkaller en plagsom kvalme man ikke har opplevd siden 3d-kino, hadde dette blitt nærmest perfekt.

ANDRE MINISERIER
1883 [Discovery+]
Da Altibox ble uvenner med TV2, ble en måneds gratis Strim en midlertidig løsning. Med på kjøpet fulgte også Discovery+ - verdt å sjekke ut! Hva skulle man prioritere? Star Trek var det jo mye av, men ingen som så ut til å matche TNG. Dexter: New Blood skulle kanskje gi serien en verdig finale, men nei – så ut som det gikk skeis igjen. Yellowstone har fått mye skryt, men altfor mange sesonger til at man rakk det på 30 dager. Da landet man heller på Yellowstones prequel: 1883, om Dutton-familiens opphav. En ekte cowboy-serie egentlig. Virkelig visuelt vakker, nærmest tidvis breathtaking. Herlig barkst skuespill og egentlig en brutal historie som er særdeles spennende å følge med på. Ble nesten frista til å fortsette med Yellowstone, men får bli senere. Foreløpig intet mer Discovery+ her  for i løpet av året ble den visst slukt av Sky Showtime. Og noen bet på et fristende lanseringstilbud.

The Book of Boba Fett      [Disney+]
Det meste lå til rette for at dette kunne bli virkelig artig, men det ble kun glimtvis. Dette ble dessverre et rufsete venstrehåndsarbeid som skaperne ikke helt klarte å ro i land. Det startet ganske bra, men dabbet fælt - helt fram til Mando dukket opp igjen! To episoder var jo egentlig sesong 2 ½ av The Mandalorian og da merket man umiddelbart en helt annen feeling – det er jo dette vi vil ha! Så en begynte i hvert fall å glede seg til sesong 3 av Mando i det finaleepisoden ble et gedigent antiklimaks, selv med Grogu som midtpunkt.

Obi-Wan [Disney+]
Hva gjorde Ben/Obi-Wan i årene mellom episode III og IV? Det meste lå til rette for en virkelig godbit med Ewan McGregor tilbake som Jedi-mesteren i eksil. Og Darth Vader, Luke og Leia. Men det ble bare nesten der vi fikk noen herlige scener, nye engasjerende figurer og god Star Wars-følelse. Derfor kjedelig at vi også fikk litt lavbudsjettsløsninger og plot-holes som trakk hele opplevelsen ned til helt greit. Tror faktisk de ikke klarer å toppe Mandalorian. 

ÅRETS CATCH-UPs
Breaking Bad – sesong 1-5 [Netflix]
Endelig – denne har ligget og modnet helt siden finalen ble sendt i 2013. Med så nye nytt og flott som stadig meldte seg, ble det aldri tid til å få catcha up med serien som av imdb’s brukere er kåret som tidenes beste dramaserie. Men i 2022 ble det tid. Og jommen kom man seg gjennom hele greia også. 62 fantastiske episoder uten dødpunkter. Serien som sluttet i tide etter bare å ha blitt bedre og bedre. Utmerkede skuespillere briljerer i et fullendt manus. Et klassisk mesterverk!

Ted Lasso – sesong 2 [Apple Tv+]
Like herlig feel-good i sesong 2 som tidvis var enda bedre enn førstesesongen. Bare å gi oss mer!

ÅRETS MARVEL
Vel, årets Marvel stoppet etter Moon Knight. Tidvis spennende og fengende, men mest forvirrende og ikke altfor engasjerende. Men mye fint skuespill, da. Følte likevel at dette hadde et mye større potensiale som ble skuslet bort i sanden, bokstavelig talt. Og det var det for Marvel-serier dette året. Trist hvis den nedadgående spiralen fortsetter for filmene blir egentlig gradvis svakere og svakere. Vi får se hva 2023 bringer.

 

ELLERS

Halvveis i livet begynner man å få en del livsvisdom som man plutselig ønsker å dele med omverdenen. Og det er stadig mer en kunne tenke seg å engasjere seg i. Under følger noen av tankene som drev forbi i løpet av året og som er verdt å få ned på «papiret». 

ÅRETS KULTURKOMMENTAR
 Først av alt – hva skjedde egentlig med 3D-filmen? Det viste seg vel at det var flere enn denne karen som fant ut at øyne og hjerne ikke alltid klarte å tolke alle inntrykkene rett og opplevde ubehagelig kvalme og hodepine av 3d-effektene. Dette i kombinasjon av urimelig høye priser, gjorde vel at tilbudet bare fadet bort av seg selv og takker så mye for det. 3D vil ikke bli savnet.

Av annet som kan fade sakte ut, må vel være «kjendis»-reality. Det er ufattelig at metningspunktet ikke er nådd for fjorten seriekonsept siden.  På et tidspunkt var det kanskje spennende å se en kjendis i et annet format og kontekst enn den vanlige, men når mennesker til slutt blir kjendis av å være i et reality-program, er vel bunnen nådd. Det er jammen meg blitt en fulltidsjobb å være med i disse programmene for det er så sabla mange å ta av. Det er bare å starte i Ex on the Beach og videre til Skal vi Danse. Nå er du blitt kjendis så det er bare å fortsette runden til Kompani Lauritsen, Farmen kjendis (som er blitt forbløffende lik Farmen uten kjendiser), 71 grader Nord, Alltid Beredt, innom et par «helsprø» spørreprogrammer og ende i sofaen til Else Kåss eller stolen til Lindmo. Blir ikke så mye tid til annen jobb da.

Så dette er altså TV-hverdagen i 2022 og var vel veldig delaktig i at undertegnede ikke savnet TV2 at all i det halve året kanalen var i krangel med AltiBox eller omvendt. For nå er tiden veldig snart inne til å ditche lineær-tv. Fortsatt kan det finnes noen få programmer som kan favne et bredt lag av folket, men dette fungerer vel så godt på strømming. Og når strømmetjenestene leverer 4k-bilder og surroundlyd som ikke Altibox klarer, begynner veien å bli kort til å gå all-in for slikt.

For når sporten heller ikke engasjerer, blir det lite igjen. Nyheter får en gjennom andre kanaler. Avisa er digital og fungerer helt utmerket. Sportsaversjonen toppet seg i adventstiden med fotball-VM i Qatar. Her kom virkelig alt det motbydelige sporten har blitt fram for åpen skjerm. Hvordan kan dette lenger engasjere? It’s all about the money. Og grassalt møe money. Klubbfotballen avgjøres av størrelsen på lommeboka. Og når VM arrangeres i pillråtne stater som Russland og Qatar, har noe gått fryktelig galt. Det er rett og slett bare trist.

Da er det kanskje ikke bedre å fylle bankkontoen til Disney, Amazon eller Apple gjennom deres strømmetjenester, men får inntil videre tro at kineserne som skrur sammen iPhonen dinm, gjør det med en levelig lønn og under humane arbeidsforhold. At alle de som pakker pakker for Amazon har en lønn de kan leve av og unngår diskriminering av kjønn, hudfarge eller legning. Og de gir i hvert fall betaling for kunstnere til å underholde og engasjere deg for å få livet ditt en tanke bedre. For det er vel fortsatt meningen med livet – å ha det så bra som mulig? Jeg har ikke kommet på noe bedre.

ÅRETS KLIMAKOMMENTAR
Her må jeg først komme med en presisering alle burde være enige om:
- Ingen kan være uenig i at klimaet forandrer seg og vi må ta konsekvensene av dette slik at vi kan tilpasse oss.
- Så får man heller være uenige om hvorvidt disse klimaendringene er menneskeskapte og om det nytter å gjøre noe med dem.

Eksempelvis kan man vel ikke være uenige i prognosene som vitenskapsfolk fremsetter om observert og estimert stigning i temperatur som vil f.eks medføre stigende verdenshav og dermed ta konsekvensene av dette ved unngå å bygge i vannkanten, men heller trekke bygningene noen meter over dagens havnivå. Det går også an å forstå at olje&gass uansett vil ta slutt en dag og vi trenger alternative energikilder.

En måte å tilpasse seg mildere vintre er for eksempel å akseptere at deler av landet ikke er egnet for å gå på ski. Sånn som Sørlandet. Skal du drive med ski, får du heller flytte til fjells og heller finne en annen idrett. Og ikke bruke millioner av kroner og millioner av liter vann på å lage kunstig snø som uansett smelter uka etter. Og hvor bærekraftig er det å sponse krisepakker til alle som rammes av lite snø. Skal luksushotellet i Alpene få dekket sine tap grunnet manglende turister når det ikke er snø i bakkene? Klimatilpasninger får kanskje bli «årets ord» 2024.

ÅRETS POLITISKE KOMMENTAR
Det bringer oss raskt over i politikken for klimatilpasninger er noe som virkelig påvirker politikken også. Og politikk handler om å fordele ressurser på en mest rettferdig måte, og diskusjonen blir hvor mye som skal overlates til myndigheter og hvor mye som er sitt eget ansvar.

ÅRETS HELSEPOLITISKE KOMMENTAR
Dette er feltet som naturlig nok engasjerer stort siden dette er hverdagen min. Helsepolitikk er et enormt stort og meget sammensatt. Og til dels helt uforståelig. På vårt sykehus har vi mer og mer å gjøre, men må kutte i budsjetter hvert eneste år. Samtidig skal vi levere bedre kvalitet. Men det er dessverre ikke mulig å kombinere. Kutter du ressursene, faller også kvaliteten. Det virker til å være en blind tro på at teknologi skal løse alle problemer. Ensomme gamle kan få en egen robot som kan holde dem med selskap, kanskje en slik som droiden «B2EMO» fra Star Wars-serien Andor. Men vi er utvilsomt langt unna slik teknologi på mange tiår ennå. Og er det slik vi vil ha det? Kanskje er det denne blinde troen på teknologi som medfører at et helseforetak kan bruke 4 millARDER kroner på et IT-system som ikke bare fungerer dårlig, men som er direkte helsefarlig. I disse IT-budsjettene er det aldri snakk om kutt eller begrensninger, mens det er utrolig lett å fjerne en sykepleierstilling på en overfylt sengepost. Vi må «jobbe smartere» som vår sykehusdirektør liker å si. Kanskje det burde gjelde i sykehusledelsen også?

For mens teknologien skal redde helsevesenet er det også teknologien som har skylden for mange av våre helseproblemer. Teknologien gjør jobbene våre mer stillesittende. Den gjør at det mindre kalorikrevende å flytte seg fra et sted til et annet. Den gjør maten vår mer usunn slik som med ultraprossesert mat. Alt som bidrar til å fjerne mennesket fra å gjøre det som evolusjonen har lært oss gjennom tusenvis av år. Slikt får konsekvenser. Så langt har vitenskapen holdt følge slik at vi likevel lever lenger og bedre enn for 100 år siden, men er toppen nådd?

Uansett – det er snakk om prioriteringer og det vil utvilsomt være lønnsomt å forebygge fremfor å reparere, men slikt er det fryktelig vanskelig å regne på. Og langt vanskeligere å gjennomføre. VI kan behandle fedme gjennom medisiner eller, enda verre, fedmekirurgi, men det hadde jo vært lettere å forebygge fedme. Det samme med diabetes 2. Og andre livsstilssykdommer. Og er det rett ressursbruk å innføre tarmscreening da kanskje nesten 500 mennesker må gjennomgå en koloskopi for å forhindre ett tilfelle av tarmkreft. En sykdom som kanskje ville vært like lett å behandle når den først gir symptomer? Jeg har ikke svaret, men skal vi får lære av være erfaringer.

Nei, igjen er politikk fordeling av ressurser og kanskje hver og en helsearbeider kan tenke på hva som kan forsakes i egen praksis. Vi undersøker veldig mange friske mennesker. Blir vi så mange behandlere at ventelistene forsvinner, vil terskelen for å bli undersøkt bli enda lavere og vi undersøker enda flere friske mennesker. Og når skal vi si at nok er nok? Veldig mye ressurser brukes på mennesker på tampen av livet, men hva skal bestemme hvor grensa går? Det er i hvert fall fornuftig at det også fokuseres på ulempene med overbehandling for noen ganger kan det også være farlig. Livet er en risiko og helsepersonell kan ikke fjerne alle farer. Nullvisjoner høres fint ut, men det kan dessverre aldri oppnås. Feil vil oppstå, både av mennesker og maskiner. Men risiko for feil vil øke der ressursene svekkes. Så da må vel ressursene fordeles til der risikoen er størst. Og det er ingen enkel oppgave. Imens får man gjøre sitt beste med de ressursene en har. 

ÅRETS LOKALPOLITISKE KOMMENTAR
Så langt er det én sak som har engasjert meg såpass at jeg har skrevet leserinnlegg i Fvn, samt kontaktet politikere i tre partier for fremme mine synspunkter. Det gjaldt plassering av et visst barnehospice på Egsjordet. Mitt syn nådde ikke fram den gangen, men så er vi altså her halvannet år senere og ting har absolutt kommet frem i lyset. Men det tok merkelig lang tid. Hele prosjektet har vært betenkelig helt fra starten, men ikke nådd inn hos de fleste politikere, da stort sett på høyresiden (og Arbeiderpartiet). Forhåpentligvis vil dette sette i gang noen tanker om hele «Helsebydelen Eg» er så veldig fornuftig.

Mye av denne helsebydelen er basert på den merkelige tanken om alt det fantastiske med privat helsevesen. Tanken er altså å omringe et offentlig helsetilbud med private aktører for å få et mest mulig effektivt helsevesen. Men når mye av dette skal finansieres med offentlige midler, blir det hele meget underlig.
- Eksempelvis FFB/Andreas Hus. Privat organisasjon som må legge ned uten offentlig støtte. Hva er da poenget med at dette drives privat? Hvorfor kan ikke 90 millioner kroner gå til en øremerket post for barnepalliasjon i Helse Sør-Øst slik alle fornuftige faginstanser ønsker? Løsningen her er enkel: Kristiansand kommune overtar Andreas Hus (bygget eier de allerede) og driver dette som avlastningsplasser for multifunksjonshemmede barn i distriktet. Barn fra andre kommuner kan leie plasser her, finansiert gjennom overføringer fra barnets hjemkommune. Hvorfor i alle dager må et slikt tilbud være privat? Det er jo allerede fullfinansiert fra staten. De ansatte kan fortsatt jobbe her.

Så kan resten av Egsjordene ligge i fred. Dette er god matjord som er nødvendig skal vi klare å få oss selv i framtida. Når i tillegg det meste av området består av kvikkleire og klimaet er i stor endring, er det utvilsomt det tryggeste å holde fingre og gravemaskiner unna. For hva i all verden skal resten av Helsebydelen fylles med?

ÅRETS FILOSOFISKE KOMMENTAR
Til slutt får man prøve å løfte blikket og tankene fra det hverdagslige og konkrete til de større tankene som angår oss. Ja, hvor går hele menneskeheten videre fra her. Det ser jammen ikke lystig ut. Jordas ressurser brukes opp lenge før året er omme og veldig få bryr seg egentlig om det. For vi må videre – vi må utvikle oss – vi må fremover! For hva? Hva er målet?

Må ikke målet være at alle mennesker skal ha det så bra som mulig? At hvert menneske skal få dekket sine grunnleggende behov om å bli mett hver dag, ha et trygt sted å bo, og kunne leve slik man ønsker. Men det er jo mulig! Det er nok mat på jorda, den er bare på feil sted. Det er nok ressurser, men de er samlet på noen ganske få. Og hvis mennesker som har det veldig godt, bare skal få det litt godt, vil det bli bråk. Fordeling av jordas ressurser rettferdig er en sabla utfordrende oppgave. Ja, kanskje umulig?

Her har ikke selv jeg en løsning, men skal tenke over saken! Se etter i samme spalte om ett år.

RETRO – [hw for 25 år siden] – 1997 revisited

1997, omg! Det var et begivenhetsrikt år. Russ, Roskilde, Roma, Relocate til Trondheim og starte studier. Og for en musikk!

Årets åpenbaring 1997: Teenage Fanclub
Her var det mer å velge mellom. Dette var året jeg ble fan av Nick Cave. Foo Fighters ble knallgode. Radioheaad gav ut den skiva. Men aller mest fan, ble jeg nok av skotske Teenage Fanclub dette året. Mest grunnet den mest fantastiske sommerpoplåta jeg fortsatt kan tenke meg – Ain’t that enough. Denne minner fortsatt om solskinn utafor hybel H12 på Voll Studentby i Trondheim (det var ikke ofte). Summer’s in the city, do what you gotta do. Og da jeg fant ut av Grand Prix var enda bedre enn dette årets Songs from Northern Britain, var jeg solgt. Om ikke det var nok – hvem var det som jammen meg tok turen innom Trondheim og Samfundet påfølgende vår? What – Teenage Fanclub!

Topp 10 fra 1997 (sett fra 2022)
Fire album som skilte seg kraftig ut fra dette året, derfor det lille mellomrommet.

1. The Boatman’s Call – Nick Cave and The Bad Seeds
2. Songs from Northern Britain – Teenage Fanclub
3. The Colour and The Shape – Foo Fighters
4. OK Computer – Radiohead

5. Jet Age – Kåre and the Cavemen
6. Perfect from now on – Built to Spill
7. Brighten the Corners - Pavement
8. Angels and Daemons at play - Motorpsycho
9. Curtains - Tindersticks
10. Stakkars - deLillos

Beste filmer fra 1997
Jeg var nok litt snill med karakterene på den tida. Men Lost Highway er fortsatt en soleklar 10-er – resten synker kanskje en karakter eller to ved gjensyn

10        Lost Highway
            Face/Off
            Men in Black
            LA Confidential
9          Boogie Nights
            Good Will Hunting
            La Vita e Bella
            Det Femte Element
            Titanic
            Budbringeren
            The Spanish Prisoner
            The Sweet Hereafter
            Affliction
           
           

 

musikk | konserter | filmer | serier | ellers | retro